چه حرکات ورزشی در بارداری خطرناک هستند؟

 

چه حرکات ورزشی در بارداری خطرناک هستند؟

چه حرکات ورزشی در بارداری خطرناک هستند؟
اگر اهل ورزش هستید و باردار، اول تبریکات صمیمانه ما را پذیرا باشید چون تمامی مطالعات و تحقیقات، تاثیرات مثبت ورزش در بارداری را بر سلامت مادر و جنین ثابت کرده‌اند. اما باید بدانید که انجام برخی تمرینات در طول بارداری، می‌تواند بسیار خطرناک باشد و بهای سنگینی داشته باشد.

1- ورزش‌هایی که احتمال برخورد یا زمین خوردن دارند خطرناک است

فوتبال، بسکتبال، والیبال و ... که مشخصا امکان برخورد در آنها زیاد است. در کنار این ورزش‌ها، ورزش‌هایی مثل تنیس و بدمینتون ، اسکیت و اسکی و دوچرخه سواری در فضای بیرون هم جزو ورزش هایی هستند که احتمال زمین خوردن در آنها بالاست و انجام آنها اصلا به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

2- ورزش های با تغییرات زیاد فشار هوا ممنوع است

هر ورزشی که در آن بیشتر از 1800 متر ارتفاع زیاد کنید، خطرناک است (کوهنوردی و اسکی). این نکته البته شامل سوار شدن به تله کابین هم می‌شود. از طرف دیگر غواصی هم به دلیل افزایش هیدرواستاتیکی برای خانم‌های باردار و جنینشان می‌تواند خطرناک باشد. در نظر داشته باشید که سفر با هواپیما ، بدلیل تنظیم فشار هوای داخل هواپیما مشکلی ندارد.

3- ورزش‌هایی که باید بیش از 5 دقیقه به پشت بخوابید، خونرسانی را سخت میکند

از هفته 16 به بعد خانم‌های باردار نباید بیشتر از 5 دقیقه به پشت بخوابند. دلیل این مساله آن است که در صورتی که به پشت بخوابید وزن جنین روی یک سیاهرگ ونا کاوا می‌افتد که جریان خون را از پایین تنه به سمت قلب هدایت می‌کند، و باعث اختلال جریان خون مادر می‌شود.

4- انجام بسیاری از تمرینات شکم در بارداری ممنوع است

البته این به این معنی نیست که عضلات شکم نباید تقویت شوند، بلکه تقویت عضلات شکم در طول بارداری، باید با تمرینات خاصی انجام شود و انجام انواع حرکت‌های دراز و نشست، کرانچ و هر حرکت شکم که با انقباض عضلات شکم، بالاتنه به سمت پاها بلند شود یا پاها به سمت شکم کشیده شوند نباید در طول بارداری انجام شوند. در عوض از تمرینات شکم مخصوص بارداری باید برای تقویت عضلات شکم استفاده شود.

5- ورزش در هوای گرم و مرطوب در بارداری مناسب نیست

ورزش‌هایی مثل هات یوگا ( که عمدا در شرایط گرم و مرطوب انجام می شود ) یا هر ورزش دیگری که در شرایط گرم و مرطوب انجام شود برای مادران باردار خطرناک است. در کل بالارفتن دمای مرکزی بدن به اندازه 1 درجه سانتی گراد در بارداری خطرناک است. دلیل آن هم این است که بدن برای پایین آوردن دمای خود، جریان خون را از ارگا‌ن‌های دیگر بدن ( از جمله رحم) به سمت پوست هدایت می‌کند تا بتواند دمای خود را پایین بیاورد. بنابراین هیچوقت در دمای گرم و مرطوب فعالیت نکنید.

6- خودداری از هرگونه پریدن و تغییر جهت ناگهانی در بارداری

دلیل پرهیز از پریدن که کاملا مشخص است ولی دلیل اینکه خانم‌های باردار باید حین ورزش (یا هر فعالیت دیگر) از تغییر جهت‌های ناگهانی خودداری کنند این است که در بارداری به دلیل ترشح هورمون ریلکسین و نرمتر شدن تاندون‌ها و لیگامنت‌ها، احتمال پیچ خوردن مچ پا و آسیب دیدن مفاصل دیگر بیشتر است.

ورزش های ممنوع در دوران بارداری

7- حبس نفس حین تمرین نکنید

اکثر افراد در طول تمرین، به ویژه تمرینات با وزنه، ریتم تنفسی درستی ندارند. هنگام انقباض نفس خود را حبس میکنند. در علم فیزیولوژی به این پدیده ، «مانور والسالوا» گفته می‌شود، به زبان خیلی ساده، مانور والسالوا یعنی زور زدن بدون بازدم. این کار در افراد غیر باردار باعث افزایش بیش از حد فشار خون در طول تمرین می‌شود و در افراد باردار علاوه بر این‌، باعث مختل شدن جریان اکسیژن به جنین شود. فراموش نکنید در تمرینات ورزشی هر جا که داشتید نیرو وارد می‌کردید باید بازدم داشته باشید!

8- خودداری انجام برخی حرکات یوگا و تایچی

برخی از حرکات یوگا مثل خم به پشت و خم به جلو کلا در بارداری به ویژه از سه ماهه دوم به بعد ممنوع است. انجام حرکاتی مثل درخت هم باعث اختلال جریان خون مادر می‌شود و باید از انجام آن خودداری کرد.

کالری ۱۰۰ گرم مرغ

 کالری سینه مرغ

♥ هر ۱۰۰ گرم سینه مرغ حاوی ۱۹۵ کالری است.

ارزش غذایی سینه مرغ  مقدار ۱۰۰ گرم یک فنجان (پخته شده، خرد شده) کالری  ۱۹۵ ۲۶۳ چربی ۷٫۷۲ گرم ۱۰٫۴۲ گرم کربوهیدرات ۰ گرم ۰ گرم پروتئین ۲۹٫۵۵ گرم ۳۹٫۸۹ گرم

 

کالری ران مرغ

♥ هر ۱۰۰ گرم ران مرغ حاوی ۲۴۵ کالری است.

ارزش غذایی ران مرغ مقدار ۱۰۰ گرم یک فنجان (پخته شده، خرد شده) کالری  ۲۴۵ ۳۳۱ چربی ۱۵٫۳۶ گرم ۲۰٫۷۴ گرم کربوهیدرات ۰ گرم ۰ گرم گرم پروتئین ۲۴٫۸۵ گرم ۳۳٫۵۵ گرم کالری ساق ران مرغ

♥ هر ۱۰۰ گرم ساق ران مرغ حاوی ۲۱۴ کالری است.

ارزش غذایی ساق ران مرغ مقدار ۱۰۰ گرم یک فنجان (پخته شده، خرد شده) کالری  ۲۱۴ ۲۸۹ چربی ۱۱٫۰۶ گرم ۱۴٫۹۳ گرم کربوهیدرات ۰ گرم ۰ گرم پروتئین ۲۶٫۸ گرم ۳۶٫۱۸ گرم

 

کالری بال مرغ

♥ هر ۱۰۰ گرم بال مرغ حاوی ۲۸۸ کالری است.

ارزش غذایی بال مرغ مقدار ۱۰۰ گرم کالری  ۲۸۸ چربی ۱۹٫۳ گرم کربوهیدرات ۰ گرم پروتئین ۲۶٫۶۴ گرم

کالری ۱۰۰ گرم مرغ

 

علل آپنه‌ خواب مرکزی

 

آپنه‌ خواب مرکزی نسبت به آپنه‌‌‌ خواب انسدادی، کمتر اتفاق می‌افتد

 

آپنه خواب یک اختلال بالقوه جدی در خواب است که در آن تنفس مکررا متوقف می شود و شروع می شود. اگر پس از یک شب  خواب کامل احساس خستگی می کنید، ممکن است دچار آپنه خواب شوید.

 

انواع اصلی آپنه خواب عبارتند از:

آپنه انسدادی خواب: فرم شایع تر است که راه هوایی در بینی و حلق را تا حدی یا به‌طور کامل مسدود می‌کند، این مشکل می‌تواند ناشی از لوزه‌های بزرگ، زبان بزرگ یا بافت بیش از حد در راه تنفسی مسدود شده باشد. .

آپنه مرکزی خواب: زمانی اتفاق می افتد که مغز شما سیگنال های مناسب را برای عضلات کنترل تنفس ارسال نمی کند.

سندروم آپنه خواب مرکب: زمانی رخ می دهد که کسی هر دو آپنه انسدادی خواب و آپنه مرکزی خواب را داشته باشد.

 

اگر فکر می کنید آپنه خواب دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. درمان می تواند نشانه های شما را کاهش دهد و ممکن است به جلوگیری از مشکلات قلبی و سایر عوارض کمک کند.

 

علائم آپنه خواب : 

علائم و نشانه های آپنه انسدادی و مرکزی خواب همپوشانی دارند، گاهی اوقات تعیین نوع   آن  مشکل است. شایع ترین علائم و نشانه های آپنه انسدادی و مرکزی خواب عبارتند از: 

خروپف با صدای بلند

 با دهان باز نفس کشیدن در خواب

 بیدار شدن با دهان خشک

 سردرد صبحگاهی

 مشکل خوابیدن (بی خوابی)

 خواب بیش از حد در طول روز (Hypersomnia)

 بیدار شدن سخت

• کج خلقی

 

آپنه خواب می تواند بر هر کسی، حتی کودکان تاثیر بگذارد

 

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:

خروپف با صدای بلند می تواند یک مشکل بالقوه جدی را نشان دهد، اما نه همه کسانی که آپنه خواب دارند. اگر علائم آپنه خواب را دارید، با پزشک خود صحبت کنید. شما در مورد هر مشکل خواب که باعث خستگی، خواب آلودگی و کج خلقی می شود، از پزشک خود سوال کنید.

 

علل آپنه خواب :

علل آپنه‌ خواب انسدادی:

آپنه‌ انسدادی زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه‌های پشت گلوی شما شل می‌شوند. این عضلات از کام نرم، زبان کوچک (بافت مثلثی شکلی که از کام نرم آویزان است)، لوزه‌ها، دیواره‌های جانبی گلو و زبان حمایت می‌کنند.

هنگامی که این عضلات شل می‌شوند، راه هوایی شما در حین نفس کشیدن (دَم) باریک یا بسته می‌شود و شما نمی‌توانید هوای کافی دریافت کنید. این امر ممکن است سطح اکسیژن خون شما را پایین بیاورد.

 

مغز شما این ناتوانی در نفس کشیدن را حس می‌کند و شما را برای مدت کوتاهی از خواب بیدار می‌کند تا بتوانید راه هوایی خود را مجددا باز کنید. این بیدار شدن معمولا آن‌قدر کوتاه است که شما آن را به یاد نمی‌آورید.

ممکن است در حین خوابیدن صدای خرناس، خفگی یا نفس‌نفس زدن از شما شنیده شود. این الگو می‌تواند در طول شب، ۵ تا ۳۰ بار (یا بیشتر) در هر ساعت تکرار شود. این اختلالات بر توانایی شما در دستیابی به فازهای مطلوب و عمیق خواب تأثیر منفی می‌گذارند و احتمالا شما در طول ساعات بیداری‌تان احساس خواب‌آلودگی خواهید کرد.

ممکن است که افراد مبتلا به آپنه‌ خواب انسدادی متوجه نشوند که خواب‌شان قطع شده است. در واقع برخی از افراد مبتلا به این نوع از آپنه‌ خواب، فکر می‌کنند که در تمام طول شب، خواب راحت و خوبی داشته‌اند.

 

علل آپنه‌ خواب مرکزی:

آپنه‌ خواب مرکزی نسبت به آپنه‌‌‌ خواب انسدادی، کمتر اتفاق می‌افتد و زمانی روی می‌دهد که مغز شما نتواند سیگنال‌ها را به عضلات تنفسی انتقال دهد. این بدان معناست که شما برای مدتی کوتاه هیچ تلاشی برای نفس کشیدن نمی‌کنید. در این صورت ممکن است که با تنگی نفس از خواب بیدار شوید یا برای به‌خواب رفتن یا در خواب ماندن به‌سختی تقلا کنید.

علائم گرمازدگی

 علائم گرمازدگی چیست, کمکهای اولیه گرمازدگی

در آب و هوای گرم بدن شما عمدتا توسط عرق کردن خنک می شود

 

گرمازدگی شرایطی است که علائم آن شامل عرق شدید و نبض بالا است. این یکی از سه سندروم مرتبط با گرما است که گرفتگی عضلات را خفیف ترین و گرمازدگی شدید ترین  آن موارد است.

 

علل گرمازدگی عبارتند از قرار گرفتن در معرض دمای بالا، به ویژه هنگامی که همراه با رطوبت بالا و فعالیت فیزیکی شدید باشد. بدون درمان سریع، گرمازدگی می تواند منجر به یک وضعیت تهدید کننده زندگی شود. خوشبختانه، گرمازدگی قابل پیشگیری است.

 

علائم گرمازدگی چیست, کمکهای اولیه گرمازدگی

هرگز کسی را در یک ماشین پارک شده در گرما قرار ندهید

 

علائم گرمازدگی:

علائم و نشانه های گرمازدگی ممکن است به طور ناگهانی یا در طول زمان، به خصوص در دوره های طولانی مدت ورزش ایجاد شود. علائم و نشانه های گرمازدگی عبارتند از:

پوست مرطوب سرد با گرگرفتگی در هنگام گرما

عرق کردن شدید

ضعف

سرگیجه

خستگی

نبض ضعیف یا تند

فشار خون پایین 

گرفتگی عضلات

حالت تهوع

سردرد

 

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فکر می کنید گرمازده شده اید:

تمام فعالیت ها را متوقف کنید و استراحت کنید

به مکان خنک تر بروید

آب سرد یا نوشیدنی های ورزشی بنوشید

 

اگر علائم یا نشانه های شما بدتر شد یا در عرض یک ساعت بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید. اگر درجه حرارت بدن (اندازه گیری شده توسط دماسنج) به (104 F 40 C ) یا بالاتر برسد، به مراقبت فوری پزشکی نیاز خواهید داشت.

 

علائم گرمازدگی چیست, کمکهای اولیه گرمازدگی

علائم گرمازدگی ممکن است به طور ناگهانی یا در طول زمان ایجاد شود 

 

علل گرمازدگی : 

حرارت بدن شما همراه با حرارت محیطی باعث ایجاد درجه حرارت داخلی بدن شما می شود. بدن شما نیاز به تنظیم دما دارد ( در هوای سرد یا هوای گرم) 

 

در آب و هوای گرم بدن شما عمدتا توسط عرق کردن خنک می شود. تبخیر عرق شما دمای بدن شما را تنظیم می کند. با این حال، زمانی که شما به شدت تمرین می کنید یا در آب و هوای گرم و مرطوب به طور غیرمستقیم فعالیت می کنید، بدن شما کمتر توانایی خنک کردن را دارد.

 

در نتیجه بدن شما ممکن است گرفتگی عضلات ، خفیف ترین شکل بیماری مرتبط با گرما را ایجاد کند. علائم و نشانه های گرفتگی عضلات معمولا شامل عرق کردن شدید، خستگی، تشنگی و گرفتگی عضلانی می شود. درمان سریع به هنگام گرفتگی عضلات از پیشرفت به گرمازدگی جلوگیری می کند.

 

شما معمولا می توانید گرفتگی عضلات را با نوشیدن مایعات یا نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت ها، و رفتن به  مکان خنک تر  یا سایه دار و استراحت، درمان کنید.

 

علل دیگر

به غیر از آب و هوای گرم و فعالیت شدید، علل دیگر گرمازدگی عبارتند از:

از دست دادن آب بدن، که توانایی بدن شما برای عرق کردن و حفظ دمای طبیعی را کاهش می دهد.

مصرف الکل، که می تواند توانایی بدن شما برای تنظیم درجه حرارت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

پوشیدن بیش از حد لباس، به ویژه در لباس هایی که اجازه نمی دهد عرق به راحتی تبخیر شود

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد